21+2

Nu är jag inne i vecka 22 känns skönt. 
Bara över en natt känner jag hur magen vuxit. När jag rör mig på dagarna vaggas bebisen och verkar ligga still och sövas av mina rörelser men sen när det är min tur att vila lite då vaknar den till liv och far runt. Det är svårt att sova då, inte för att den rör sig så mycket utan mer för att man vill känna alla dom där rörelserna. "kommer det mer" "snart kanske den rör sig igen" och så, vilket gör att man ligger vaken och väntar.

Fostrets utveckling vecka 22

Nu väger bebisen nästan ett halvt kilo, cirka 430 gram, är drygt 27 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu. Innan detta sker, ser huden lite skrynklig ut, men bebisen lägger på sig lite varje dag nu. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln utvecklas stadigt.



Idag ringde barnmorskan upp mig, jag kunde tyvärr inte svara då jag jobbade men hon lämnade ett meddelande och bad så mycket om ursäkt för missen i måndags. Hon sa att jag skulle få komma så fort som möjligt kanske på fredag får se om det passar. Ska ringa upp henne imorgon.

När jag var ute med wilda på rasten idag, kopplet i ena handen och mobilen med Alex i andra, så började jag tvärt blöda näsblod, som jag gjort en hel del på nätterna tidigare. Och det är inte lite som kommer tur att det går över snabbt men är inte alltid så att man springer runt med en toarulle i jackan. Så det vart till att vända om med handen om näsan.  
Något jag kanske borde ta upp med min barnmorska när vi ses, någon som varit med om liknande? De säger ju att man blöder lättare näsblod och om tandköttet när man är gravid då man har ökad blodmängd i kroppen.

För några dagar sen tog jag mig "mod" att sms min gamla kollega Maria som nu är hemma och är mamma ledig.
Vi pratade mycket om barn när vi jobbade ihop och sen blev jag gravid och fick mf och sen vart hon gravid samtidigt som jag vart gravid andra gången. Vi fantiserade om att vara lediga tillsammans och ni vet allt vad man kan drömma om. Hennes dröm gick i uppfyllelse och idag har hon fött lilla J.
Det var tufft att se henne lycklig, allt kändes orättvist och därför valde jag att ta avstånd. Vilket jag var väldigt öppen mot henne med. Detta gjorde ju också att hon inte har ringt även om hon velat.
Men i måndags kände jag mig redo och vi bestämde oss för att träffas idag. Så nu har hon och lilla J precis åkt hem. Så fin, vi pratade om allt, jag fick hålla lilla J, Alex fick också hålla och det känns helt overkligt att en sån liten snart ska flytta in till oss...
J hade en sån där fin björn overall från Hm, världens sötaste! Tacka Maria för att du finns, tror du kommer vara ett stort stöd för mig i framtiden.

Innan Maria kom hit var jag nere i hamnen och tittade i barnbutiken efter något till Maria och J.
Gissa vad jag hittade där.. om inte min stork?


kalika stork 221
Den var så himla fin. Det blir nog mitt nästa köp=)

I helgen blir det lungt. Alex ska på maskerad på lördag så är det någon som känner för en mysig hemma kväll så säg till...

Kärlek Liza


Kommentarer
Postat av: johanna

på lördag tar du bilen och kommer hit och dricker alkoholfri glögg och äter pepparkakor och annat gött! ett litet tag!! kom!! ta med vovven!! kom tidigt om du/ni vill! =)

puss!

jag e jättesugen på att känna på magen ju!

2009-11-26 @ 22:49:12
Postat av: Amanda

På måndag köper jag björndräkten till er :)

2009-11-28 @ 09:54:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0