5 minuters metoden?

Igår var vi på bvc och min barnmorska var ganska hård mot mig vilket jag också bad om.
Eller hård och hård hon berättade massa olika skäl till att det inte är för våran skull Tyra ska lära sig somna själv, sova hela natten och äta barnmat.
Hon förklarade att Tyra nu var 8 månader då behövs det 2 riktiga mål om dagen, hon har ju även fått tänder och att det då inte är speciellt bra att ligga och snutte söt mjölk hela natten. Hon sa också precis det som jag sagt att självklart om hon äter hela nätterna är hon inte lika hungrig på dagen. Och massa andra bra saker som jag sög åt mig som en svamp.
Det är ju för Tyras skull för att hon ska bli en gladare och nöjdare unge och självklart ett plus om man själv får sova på nätterna och förmodligen då också blir en gladare och piggare mamma.
Men först och främst för TYRA!
Jag fick ett häfte som handlade om att lära sina barn sova hela natten. Där stod det att det första man ska ta itu med innan man lär barnet sova hela natten är att somna själv i sin egen säng.

"Om man inte lärt sig somna själv vaknar man oftare på natten"

"Om man inte lärt sig somna själv kan man inte somna om själv"

"Vill man som förälder få sova hela nätterna måste man alltså lära sitt barn somna själv"

 Så ikväll ska vi testa detta.
Kalla det 5 minuters metoden om ni vill men så här kommer det gå till.
Vi avslutar dagen med pyjamasbyte och lite amning i soffan. Är det så att Tyra somnar ska vi väcka henne och låta henne vara vaken en liten stund för att sen lägga henne i sin säng.
Säga "Godnatt nu ska Tyra sova" vi får max vara kvar i rummet en halv minut. Sen går vi ut. Väntar 5 minuter innan vi går in igen. Sen får vi max vara där inne i en halv minut för att sedan gå ut igen osv.

I detta häfte som jag fick stod det mycket om hur barnet känner sig, om den tar skada osv. Vilket är det som skakar mig mest? Jag vill ju inte göra henne illa. Men dom menar på att barn som lär sig somna själva blir tryggare och gladare barn under den vakna tiden på dagen. Det viktiga är också att Tyra inte sovit på länge. Så nu ska vi vara vakna tills nattdags.
Alex och jag är laddade även Amanda kommer vara här. Vi ska fixa detta. Det viktiga är att vi inte ger oss förr eller senare kommer hon att somna. Det stod också att detta tar ungefär en vecka innan barnet lär sig att nu är det läggdags när man lägger ner henne i sängen. 

Jag skriver mer ikväll och berättar hur det går.
Kärlek Liza 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0