38 dagar kvar herregud!

Snacka om att tiden rinner iväg. Känns som om det var igår jag gjorde det där testet eller det första Ultraljudet. Kan inte förstå att det snart bara är en månad kvar. Det går ju hur fort som helst:)

Fostrets utveckling vecka 35

Nu väger bebisen nästan 2,5 kg och är ungefär 45 cm lång. Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på magen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.

Denna vecka kan bebisen stoltsera med fingernaglar och ett par fullt fungerande njurar. Levern kan nu också bryta ner en del avfallsprodukter.

Nu är det mycket mindre fostervatten och mycket mer bebis i din livmoder (som har utvidgats till 1000 gånger sin normala volym) och du har förmodligen lagt på dig mellan elva och 14 kg. Din navel har också sträckts och sticker förmodligen ut. Eventuellt känner du dig andfådd nu när livmodern har växt så att dess ovandel sticker upp i bröstkorgen. Försök ställa dig på alla fyra om du vill ta djupare andetag. Fortsätt dricka mycket vatten även om du behöver kissa så ofta att du lika gärna skulle kunna flytta in på toa – bebisen behöver denna vätska. Däremot kan det vara klokt att dra ner på urindrivande drycker som té och kaffe.




Nu har vi precis kommit hem från Willys. Har varit och handlat inför helgens alla aktiviteter. Känns skönt att ha det klart då jag har lite att städa innan alla gäster får komma in:)

Igår tror jag att jag hade min första ordentliga sammandragning. Det gjorde inte speciellt ont men hela magen vart som en stor och hård kula. Ska prata med min barnmorska om det på måndag då jag ska dit.
Ska också be henne känna om den lilla har vänt sig än, ibland känns det så men ibland blir jag tveksam. Vet ju att den fortfarande kan göra små volter där inne.

Planer framöver:
Torsdag 14/1 8.15 MVC
Måndag 18/1 14.15 Tittut Ultraljud : )
Tisdag 26/1 Middag hos Noni med tjejorna.
Torsdag 28/1 13.30 MVC
Torsdag 28/1 17.30 Socialkontoret Bekräfta faderskap
Lördag 30/1 Sopplunch och fika hos Amanda
Lördag 30/1 Middag mamma med mina bröder
Söndag 31/1 Blivande faster Amanda fyller år

Fredag 5/2 Utgång jobbet + Dom bästaste fd kollegorna Ingela och Katarina
Tisdag 9/2 14.30 MVC
Tisdag 9/2 Förberedelsekurs förlossning 15.00 MVC
9/2 Tjejkväll hos finaste Malin.
Tisdag 16/2 Alex 23 år<3
Onsdag 17/2 Förberedelsekurs Amning 15.00 MVC

Lördag 20/2 Fira Alex och Leif med Middag hos Åsa
Tisdag 23/2 Middag+ klädbytar-kväll Linnea:)
26/2 Tjejmiddag hos Åsa
Lördag 27/2 Jag fyller 23 år
Söndag 28/2 Brunch med tjejerna
2/3 Föreläsning sös 16.30-18.00
3/3 Ikea med Bästaste Moa och Linnea
3/3 16.45 MVC
Lördag 6/3 1 årig förlovningsdag
Lördag 13/3-14/3 Ev SPA med Bästa Sofia
Lördag 27/3 Finaste Fanny kommer till Sthlm<3
Måndag 5/4 BF <3

Har fått låna en bok av en kollega på jobbet, var lite skeptisk i början men nu ska jag ge den en chans.


Om boken:

Du skulle nog aldrig bestiga ett berg utan att förbereda dig noggrant - så varför chansa när du ska föda ditt barn?

Kan ditt barns födelse bli en lustfylld glädjehögtid? Något du och din partner upplever tillsammans? Orädda, med möjlighet att hantera smärtan och med koncentrerad målmedvetenhet? Det är fullt möjligt, menar Anna Wilsby, erfaren profylaxinstruktör och doula. Men du behöver redskap.

I den första delen av Innan du föder beskriver Anna Wilsby utförligt den nya psykoprofylaxtekniken. Hon ger konkreta svar på frågor som: Hur kan din partner ge dig det bästa stödet? Hur kan du andas och slappna av för att möta en värk? Hur kan ni hantera oförutsedda händelser utan att tappa fotfästet? Boken innehåller också många förslag på övningar och flera föräldrars egna berättelser.

Att bli förälder är också en stor utmaning. Spädbarnstiden och de första åren är härliga, men en ny liten familjemedlem innebär en stor omställning i familjen. Anna Wilsby ger en introduktion till hur ni kan ta er an ert föräldraskap. Vad är bra att tänka på när du ammar? Hur kan relationen till barnet och din partner bibehållas? Vad kan vara bra att tänka på kring sov- och matrutiner?

Jag har bestämt mig för att läsa lite varje kväll kanske hjälper det mig, kanske inte. Men varför inte ge det ett försök?

I onsdags vaknade jag av ett sms. En bild på en alldles nyfödd liten pojke. Jannikes pojke!
Åh vad fin han var. Det var en bra början på dagen för på något sätt satte detta igång något inom mig.
Längtan och känslan av att vi snart är där.  Grattis Jannike åh vad jag är glad för eran skull!
Längtar tills jag får höra förlossningshistorien:)

Nu ska jag gå och dra på mig mjukisarna för att krypa upp brevid Alex i soffan. Men vi hörs snart igen!

Kärlek Liza




Ny redigerade bilder av min Alex<3


Kommentarer
Postat av: mamma

Ser jag "våren"(du vet vad jag menar) i dom fina fotona?! Du är så söt! Och tiden verkar gå ännu fortare just nu! Din mage är

så vacker och jag börjar förstå........

Längtar som vanligt efter dig!!

Kram

Mamma

2010-02-26 @ 15:10:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0