Mvc+ förlossningskurs

Nu har jag gått in i min 33e vecka som gravid och allt går som på räls. Är så roligt när man är på Mvc och tar blodprov, blodtryck, väger sig, lyssnar på hjärtat och allt är bara så bra. Sen säger dom också "åh du ser så pigg ut". Jag är det men ändå klart det tar på en att vara gravid. Jag är ingen superkvinna direkt!: )
Ibland undrar jag om det kommer fortsätta så här bra hela vägen även förlossningen. Igår var nog första gången jag verkligen började fundera över att den lilla ska ut också. Har börjat vänja mig vid att den är i min mage och buffar och stökar men inte rikigt reflekterat över att den ska ut.
På förberedelsekursen igår fick vi mycket info om förlossningen, smärtlindring m.m.  Var jättebra och jag tror nästa utbildning kan bli ännu bättre. Den ska handla om amning och tiden efter förlossningen.
Jag ska nu börja samla på mig pepplåtar som ska med in på förlossningen tänkte nämliga försöka dansa ut ungen:)

När jag träffade min barnmorska frågade jag henne om hon kunde berätta hur barnet låg och som under ultrljudet på tittut låg den i säte. Men jag är inte orolig för det, är lång tid kvar innan den ska fixeras och som vi skrattade åt igår på mötet -hur roligt är det att ligga upp och ner det verkar jobbigt!

Känner nu att det börjar bli trångt i magen, inte så att rörelserna börjat avta utan tvärtom. Rörelserna kan hålla på hela dagarna och dom blir så tydliga nu när det är trångt. Allt känns på ett annat sätt!


Fostrets utveckling vecka 33
Nu väger bebisen ungefär 2 kg och är cirka 44 cm lång. Nu bör bebisen (åtminstone för dig som är förstföderska) göra sig redo inför födelsen genom att vända sig upp-och-ner, så att huvudet pekar nedåt i bäckenet.

Under de kommande veckorna håller din barnmorska ett öga på bebisens postition – vissa bebisar får för sig att de ska vända sig uppåt igen.

Din bebis kranium är fortfarande lite mjukt, eftersom benen inte riktigt sitter ihop ännu – delvis för att förlossningen ska bli lättare. Människor föder barn med ovanligt stort huvud i förhållande till mammans bäcken och detta möjliggörs av att huvudet kan tryckas ihop lite under förlossningen. Övriga delar av bebisens skelett hårdnar däremot nu och huden håller på att bli mindre röd och skrynklig.

Om du är förstföderska, kanske bebisen vänder sig nedåt denna vecka och placerar huvudet mot livmoderhalsen. (Detta händer i ungefär hälften av alla förstagångsgraviditeter.)


Igår fick vi spjälsängskyddet jag vann på tradera. Alex och jag fixade det runt vaggan, det var så mysigt! Vi har inte bäddat mer än så men bara känslan av att stå där och fixa till det som snart ska bli en del av oss känns fortfarande så overkligt! Att det verkligen gick denna gång och bra också:)

Planer framöver:
Torsdag 14/1 8.15 MVC
Måndag 18/1 14.15 Tittut Ultraljud : )
Tisdag 26/1 Middag hos Noni med tjejorna.
Torsdag 28/1 13.30 MVC
Torsdag 28/1 17.30 Socialkontoret Bekräfta faderskap
Lördag 30/1 Sopplunch och fika hos Amanda
Lördag 30/1 Middag mamma med mina bröder
Söndag 31/1 Blivande faster Amanda fyller år

Fredag 5/2 Utgång jobbet + Dom bästaste fd kollegorna Ingela och Katarina
Tisdag 9/2 14.30 MVC
Tisdag 9/2 Förberedelsekurs förlossning 15.00 MVC
9/2 Tjejkväll hos finaste Malin.
Tisdag 16/2 Alex 23 år<3
Onsdag 17/2 Förberedelsekurs Amning 15.00 MVC
Måndag 22/2 16.45 MVC
Tisdag 23/2 Middag+ klädbytar-kväll Linnea:)
Lördag 27/2 Jag fyller 23 år
Måndag 5/4 BF <3

Såg på min sida att det bara är 54 dagar kvar. Det är ju ingenting,
VI LÄNGTAR EFTER DIG MIRAKLET!



PS. I helgen ska jag nog få gå på Cosmonova med bästaste Hugo. Som jag har längtat:)


Kommentarer
Postat av: ewa

Hej min älsklings dotter!

Jag kan bara le när du skriver att -du tänker dansa

ut miraklet!! Underbara du, dansat har du gjort sen

du kunde gå!! Igår satt det en nybliven mormor och¨

hennes dotter och barnbarn (liten2månaderskille) brevid mig på tåget!! Oj

oj tänkte jag, snart snart är jag där!! Men det går

nog inte riktigt att fatta iallafall! Undrar "hur

jag kommer att bli som mormor"

Var rädda om Er!

Alla kramar Mamma

2010-02-11 @ 16:08:45
Postat av: Tina

Liza! DU är så bra! Att dansa ut miraklet tror jag kommer att gå.. Som en dans! Nicole "cyklade" jag ut! Jag föreställde mej det iaf! När värken kom började det gå uppför och sen gick det upp, upp, upp, UPP och det var tungt som f-n tills värken började avta... Då vart det nedförbacke! Nästan så att jag kände vinden i håret! =) Låter kanske konstigt men ut kom hon iaf! Kram

Ps.Mamma Ewa som redan fantiserar om det kommande uppdraget kommer med all säkerhet bli en fantastisk mormor! Ds.

2010-02-12 @ 00:05:23
URL: http://minafinatre.blogg.se/
Postat av: Pinglan

Härligt Liza!!

Ser man möjligheterna så finns inga hinder

.,,eller hur?

Klart att Eva blir en bra mormor...vill inte bli farmor på många år ...men känner mig ändå lite "avis"..

kramizar

2010-02-13 @ 09:39:42
Postat av: Malin.

Vad pirrigt det känns att det knappt är 50 dagar kvar innan det är dags :)!

2010-02-13 @ 11:00:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0