Ny vecka nya tag:)

Fostrets utveckling vecka 34

Nu väger bebisen minst 2,2 kg och är lång minst 45 cm. Den fortsätter att lägga på sig underhudsfett, som sedan kommer att hjälpa den bibehålla sin kroppstemperatur och börjar se mer avrundad och ”normal” ut.

Om du inte redan pratar med bebisen är det bra att börja nu – nästa vecka är hörseln fullt utvecklad. Det gör inget om du pratar bebisspråk – en del forskning pekar mot att nyföda föredrar ljusare röster.

Om du varit rädd att bebisen ska födas för tidigt, kan det vara lugnande att veta att 99 % av bebisar som föds i vecka 35 klarar sig bra och att de flesta inte får några allvarligare problem alls. Bebisens centrala nervsystem håller fortfarande på att mogna, men lungorna är nästan helt utvecklade nu.

Många kvinnor upplever att det pirrar eller domnar i bäckenet eller höfterna, bland annat när de är ute och går. Detta kan orsakas av att bäckenets ligament luckras upp inför förlossningen. Prata med din barnmorska om du besväras av det – eller läs om våra självhjälpsåtgärder.


Nu börjar jag känna mig riktigt trött! Sover dåligt på nätterna speciellt inatt då jag och Alex kom på den briljanta ideèn att "lufta" elementen precis innan vi skulle gå och sova. Det vi inte visste var att elementen börjar låta som tusan, så i sovrummet gick det inte att sova. Därför gick vi och la oss på soffan.

Nu har vi precis kommit hem från Mödravårdcentralen. Det var en bra utbildning om amning och eftervård. Kul att se alla blivande mammor och pappor igen. Idag fick vi veta att vi alla kommer hamna i samma "mamma"grupp. Och i den verkar Jag och Alex vara först ut med den 5e april.


Planer framöver:
Torsdag 14/1 8.15 MVC
Måndag 18/1 14.15 Tittut Ultraljud : )
Tisdag 26/1 Middag hos Noni med tjejorna.
Torsdag 28/1 13.30 MVC
Torsdag 28/1 17.30 Socialkontoret Bekräfta faderskap
Lördag 30/1 Sopplunch och fika hos Amanda
Lördag 30/1 Middag mamma med mina bröder
Söndag 31/1 Blivande faster Amanda fyller år

Fredag 5/2 Utgång jobbet + Dom bästaste fd kollegorna Ingela och Katarina
Tisdag 9/2 14.30 MVC
Tisdag 9/2 Förberedelsekurs förlossning 15.00 MVC
9/2 Tjejkväll hos finaste Malin.
Tisdag 16/2 Alex 23 år<3
Onsdag 17/2 Förberedelsekurs Amning 15.00 MVC

Lördag 20/2 Fira Alex och Leif med Middag hos Åsa
Måndag 22/2 16.45 MVC
Tisdag 23/2 Middag+ klädbytar-kväll Linnea:)
26/2 Tjejmiddag hos Åsa
Lördag 27/2 Jag fyller 23 år
Söndag 28/2 Brunch med tjejerna
Lördag 6/3 1 årig förlovningsdag
Lördag 13/3-14/3 Ev SPA med Bästa Sofia
Lördag 27/3 Finaste Fanny kommer till Sthlm<3
Måndag 5/4 BF <3

I helgen ska vi ta nya magbilder. Är så roligt nu när Alex håller på att lära sig Photoshop då han kan redigera bilderna så dom blir extra fina. Önskar en bild där bara min siluett syns.

För några dagar sen la jag märke till två blåmärken/rodnader på magen. Efter mycket funderade över hur dom hamnat där kom jag på det. Min jacka börjar nu sitta så tajt så dom två spännerna som sitter på insidan av jacka trycks förmodligen in så hårt på lilla magen. Stakars liten där inne, kanske är dax att börja låna Alex jacka ist:)

Ikväll blir det Beck i soffan. Härligt!

Kärlek Liza


Kommentarer
Postat av: veronica

Åh nu är det verkligen inte långt kvar :)

tänker på er ofta hur fina föräldrar ni kommer att bli!

hoppas vi ses snart vännen.. kramisar på er.

2010-02-18 @ 10:08:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0