28+2

Fostrets utveckling vecka 29

Nu väger bebisen dryga kilot och är ungefär 38 cm lång från topp till tå. Hos pojkar börjar testiklarna sin resa från sitt ursprungliga läge nära njurarna till pungen. Flickors klitoris sticker ut mer än den kommer att göra från de sista veckorna innan födseln, då den göms bakom de inre blygdläpparna.
Bebisens huvud växer och hjärnan utvecklas och växer snabbt. Nästan alla bebisar reagerar på ljud vid 30 veckor.

Bebisens näringsbehov blir större under tredje trimestern och du behöver äta mycket protein, C-vitamin, folsyra, järn och kalcium (ca 200 mg går åt varje dag till att bygga upp bebisens skelett), så se till att äta mat som är rik på dessa näringsämnen. Skelettet byggs som sagt upp nu, liksom hjärnan, musklerna och lungorna. Ta en titt på vår guide till bra kost för att se till att du får alla de vitaminer och mineraler du och bebisen behöver.



Jag känner mig såå trött vet inte riktigt varför. Känns skönt att jag ska till barnmorskan imorgon så hon kan kolla så allt är bra. Hoppas på att järnvärderna blivit bättre och att tröttheten beror på att dels ja att jag är gravid och sen att man varit ledig en längre tid och precis börjat jobba igen.

Igår när jag och Alex skulle sova frågade han mig
-Men vilken vecka är du i exakt?
-vecka 29
-Va? Är det bara 10 veckor kvar då? Då måste vi ju sätta fart: )

Ja 10 veckor går snabbt. Har Börjat fundera på om man ska göra en liten "att göra lista" är ju lite som ska fixas innan treskablifyra.
1. köpa barnvagn
2. Måla vaggan
3................
4...............
5...............
6...............
7....Osv.....

Idag har jag iaf ringt till socialkontoret och fått en tid för bekräftelse av faderskapet. Så nästa torsdag ska vi dit och intyga att Alexander är pappan till barnet. Känns skönt att få det gjort även om det verkar konstigt innan barnet ens är fött.

Planer framöver:
Imorgon Torsdag 14/1 8.15 MVC
Måndag 18/1 14.15 Tittut Ultraljud : )
Torsdag 21/1 Socialkontoret Bekräfta faderskap
Tisdag 9/2 Förberedelsekurs förlossning 15.00 MVC
Tisdag 16/2 Alex 23 år + Förberedelsekurs Amning 15.00 MVC
Måndag 5/4 BF <3


På måndag ska vi ju åka till Tittut och Se våran fina lilla bebis. Ska bli så spännande. Vore ju roligt om ni gissar, klurar och funderar på vad det kan vara för någon liten i min mage. Speciellt om vi lyckas få in några magbilder i helgen:) Jag kommer inte skriva ut på Bloggen vad det är för kön, då jag vet att min mamma t.ex. inte vill veta.

Nu är det dax för mig att sova. Skriver snart igen!
Kärlek Liza


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0