3 veckor kvar <3

Tiden flyter på. Ibland tycker jag allt går så långsamt men samtidigt går det så fort. Vet inte vart dessa snart 9 månader tagit vägen. Jag känner inte att jag har bråttom samtidigt som jag längtar nått fruktansvärt. Men jag tror att allt här sin tid och jag använder verkligen min tid nu. Jag fixar och njuter av mitt liv. Aldrig har jag varit nöjdare. Alex är underbar och tänk att det inte är självklart att alla känner så under sin graviditet men det finns ingen bättre/tänkbar pappa till mina barn och det gör mig varm.
 Alex kommer bli den bästa pappan det tvivlar jag aldrig på och jag hoppas att vi tillsammans kommer kompletera varandra på bästa sätt. Egentligen har man ingen aning om hur vi kommer bli som föräldrar:)

Det börjar kännas i kroppen att det inte är långt kvar. Ska bli så spännande på torsdag då jag ska till barnmorskan och se om den lilla har börjat fixera sig. Idag på jobbet fick jag många kommentarer om att magen ändrat utseende att den sjunkit. Kanske är det på G eller också inte:) Sammandragningarna blir allt tätare och starkare vilket känns bra då jag inte haft så många tidigare. 

Vad är sammandragningar?
Kring mitten av graviditeten och i vissa fall tidigare, kan du märka att livmoderns muskler drar ihop sig. Om du lägger händerna på magen när detta sker, kan du känna hur hård den blir.

Sammandragningarna varar förmodligen i ungefär en halv minut och orsakar vanligtvis inga obehag. Detta kan hända en eller ett par gånger i timmen, några gånger om dagen (Cheng and Caughey 2009). Alla får inte sådana sammandragningar. De fick sitt namn efter John Braxton Hicks, som var den engelska läkare som först beskrev dem år 1872.

Du kan känna Braxton-Hicks-sammandragningar redan från vecka 16 (Shepherd et al 2004:238). Men utan att det märkts, har livmodern dragits samman av och till redan från graviditetsvecka sju (Murray and Hassall 2009:191). Ju större livmodern blir, desto tydligare blir dessa "förvärkar".




Här ligger jag som en säl och läser den fantastiska boken "Innan du föder". Borde vara ett måste för alla gravida! Var lite skeptiskt ibörjan men den är så bra. Den får mig att börja tänka jättemycket.  Det finns så många bra tips på hur man ska tänka under förlossningen med målbilder och annat.

Min spontana målbild är nog när Jag, Alex och den lilla träffas alla tillsammans för första gången. Det ska jag försöka ha i tanke hela vägen. Kan det gå lättare då?

"Den som är rädd för att skita på sig under förlossningen borde nog inte skaffa barn"

Det finns så mycket man kan oroa sig för men minst av allt oroar jag mig för just detta. Jag känner mig inte så orolig inför själva förlossningen alls just nu, det kan gå precis hur som helst.
Just nu kan jag nästan se framemot det, är så nyfiken på miraklet.
Jag ska försöka vara så förberedd jag bara kan, om det hjälper mig vet jag inte. Men det kanske är en trygghet.
Jag ska tänka på det som Tina sagt till mig "Kroppen vet" "Lita på att kroppen kan"
Detta tror jag på och det låter bra.
Att förlösa är inte som att lära sig cykla, det är inget du kan träna på. När det är dax måste du lita på att kroppen kan och kan inte den finns det så mycket hjälp att få.

Just nu njuter jag bara av mitt liv <3


Planer framöver:
Tisdag 16/2 Alex 23 år<3
Onsdag 17/2 Förberedelsekurs Amning 15.00 MVC

Lördag 20/2 Fira Alex och Leif med Middag hos Åsa
Tisdag 23/2 Middag+ klädbytar-kväll Linnea:)
26/2 Tjejmiddag hos Åsa
Lördag 27/2 Jag fyller 23 år
Söndag 28/2 Brunch med tjejerna
1/3 16.45 MVC
2/3 Ikea med Bästaste Moa och Linnea
Onsdag 3/3 Bio med Mikis
Fredag 5/3 hoppas åka till Stephanie och hälsa på + hämta vagn
Lördag 6/3 1 årig förlovningsdag
Lördag 6/3 Fira finaste Linneas 23 årsdag

Torsdag 11/3 Middag + bastu med tjejerna
Torsdag 18/3 08.30 BVC
Lördag 27/3 Finaste Fanny kommer till Sthlm<3
Måndag 5/4 BF <3

Skriver snart igen:)

Kärlek Liza




Kommentarer
Postat av: Tina

Vilken vacker bild! Det är så mysigt att få hänga med i din graviditet här hemifrån! Du kommer att klara förlossningen med bravur tror jag och eftersom du är den goaste Liza vi känner vet vi att du kommer att bli en toppen mamma! Kram från oss!

2010-03-15 @ 22:49:49
URL: http://minafinatre.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vad härligt att höra att min son kommer bli den bästa pappan, det är ju fantastiskt som mamma att få höra det! Min älskade son som man har uppfostrat, skrattat och gråtit med och haft en underbar tid med! <3<3<3



Ska bli så kul att få vara med och följa eran lilla familj, längtar! Kram på er

2010-03-16 @ 11:13:56
Postat av: Helene & co

Hej! Tjuvläser din blogg lite ibland och det är verkligen som att kastas 2 år bak i tiden. För 23/3 är det precis 2 år sedan som er lillas brylling Stella föddes! Kul med fler småtjejer i den "extended family" - vi får hoppas på stora släktkalas så att alla får träffas ibland.

Lycka till nu framöver.

Kramar från Helene & company (Thunell)

2010-03-16 @ 20:33:13
Postat av: Linnéa

Åh fina Liza! Vilken härlig bild! Jag hoppas att jag har samma avslappnade inställning som du har till förlossning när det är min tur :) Är så häftigt att vi kommer att få en ny liten tjej med på kalenderflickorna, tänk vad många små mostrar det kommer att födas samtidigt :) Kärlek till er!

2010-03-17 @ 08:10:34
Postat av: Malin

"Experten" såg att magen ändrat form redan för några veckor sen:) det ska blir super spännande att se dig och magen nu när jag kommer att vara borta 2 veckor. Har nog hänt

mycket då... Hoppas på att även jag får hälsa på dig på BB, håller tummarna:) Ni kommer att bli fantastiska föräldrar Liza, det är jag helt övertygad om. Och det är som Linnèa säger, att lilla miraklet kommer att bli älskad av måånga

mostrar <3

2010-03-17 @ 13:03:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0