Less på matvägran

Idag ledsnade jag helt på att Tyra inte får i sig något annat än välling om dagarna  och när jag pratade med min mamma sa hon klokt något som jag verkligen behövde höra "Tyra ska inte ha välling på dagen det räcker med kväll/natt/morgon". Och det är klart. Om hon får välling hela dagen så kommer hon aldrig äta någon fastmat. För Tyra är mat flytande inte grynigt, grötigt, geggigt och fluffigt utan mjukt, lent och flytande(Välling/Bröstmjölk)

Men det släppte ju en period när hon åt, gapade och det var kul att mata. Och nu när jag ser det med nya ögon var det ju i samma sväng som jag inte ammade på dagen men hon inte riktigt heller tog flaskan. Då var det bara att äta om man var hungrig.
Så idag blev det ingen välling på hela dagen och det var en kamp en gång men mamma Liza "vann" den kampen och sen åt Tyra både gröt och mat PLUS lite plockmat i form av mackaroner och kokt ägg.

Tänk så svårt det är när man inte vet och tänk så enkelt allt blir när man vet. Nu ska vi kämpa på så här kommer det ev. se ut, eller detta är min plan

Morgon Välling
Fm Litet mellanmål iform av yoghurt, gröt, frukt eller smörgås.
Lunch Mat
Em Litet mellanmål iform av yoghurt, gröt, frukt eller smörgås.
Middag Mat
Kväll Välling
Natt Välling

Detta borde täcka alla hennes behov och jag hoppas på framgång nu. Det är inte det att jag blir orolig för Tyras välmående, att hon inte ska öka i vikt, att hon ska svälta ihjäl för det gör hon inte. Utan det är alla energi som bara sugs ur mig när det är dags för matning. Antingen ska det liggas i vagnen och sovas med flaskan i munnen(lugnast så) Eller så ska det gapas och trugas efter bröstet innan man ger med sig för flaskan. Burk efter burk slängs fulla med mat, välling hälls ut och det är ett slöseri. Slängd mat och forfarande en hungrig bebis.
Jag längtar efter ett flow och precis som min kloka vän Malin sa (Trots att hon inte har barn är hon extremt klok)
"Liza, hade det bara handla om maten hade du nog inte tagit det lika hårt men när du inte får sova på nätterna heller så blir det för mycket" Och det är precis så det känns, vill få ett flöde i vardagen men är det ett orealistiskt mål? Kanske men det skulle klart underlätta om maten och sömnen fick sin tid att komma till ro.

Samtidigt idag tog mitt gnäll en vändning blev oväsentlig men samtidigt är detta min vardag, ta det inte så allvarligt! Jag vet att det snart är ett minne blått!
Kärlek Liza


Kommentarer
Postat av: ewa

Hej mina älsklingstjejer!

Stora Tyra borde äta ungefär som vi gör! Frukost, gröt eller välling,

lunch vid 12, 1 burk mat, någon efterrätt. Lite middag med mamma o pappa och sen välling när det är nattifnatti! Tyvärr kan det väl vara så att det blir lite välling på natten också, ett tag till.

Men snart är hon så stor att han hoppar över det också. Men det är bara tålamod som gäller, alla kan ju inte vara som Tyras mamma!! (åt allt som serverades och hjälpte sin storebror med hans också) Älskar Er!! puss mamma

2011-03-13 @ 19:00:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0