Tips

Här har ni mina alldeles färska tips på hur man kan lyckas få sin matvägrande bebis att äta.
(Jag är absolut ingen expert men tänk vad mycket jag lärt mig dom senaste dagarna. Har ingen anning om tipsen funkar generellt på bebisar men när man är i den situationen vi var i för några dagar sedan är alla tips mer än välkommna.)

1. Ha tålamod. Man får inte ge upp det är bara att fortsätta.(Även om det ibland känns skit)
2.  Ingen välling på dagen det räcker med morgonslurk, kvällslurk och nattslurk.
3. Gör ett matschema. Det behövs absolut inte följas till punkt och pricka, anpassas efter den lilla människan. Men då har du själv lite koll på vad som komma skall.
4. Blanda ut gröten med fruktpuré så blir även den en succe.
5. Erbjud något att pilla med (som går att stoppa i munnen) under tiden du matar ex. avokado, makaroner, frukt.
6. Försök att minska fokusen på barnen, ha lite musik på, bjud hem vänner. Sitt inte och iakta barnet då den vet vad som förväntas.
7. Blir det gnälligt efter en stund avsluta.(Det ska vara något positivt att äta)
8. Servera vatten till maten men låt inte bebisen dricka sig mätt. Lite mat= Lite vatten









Trots att hon ätit som en häst hela dagen idag fick hon i sig över 300 ml välling innan hon somnade.
Detta får mig självklart att tänka på hur mycket näring/mat hon saknat vissa dagar då 300 ml välling kunde vara det enda intaget under en heldag.

Kärlek Liza


Kommentarer
Postat av: Malin

Hjärtat, ge dig en klapp på axeln för supermegabra jobb. Tänk vad du fått kämpat (och Tyra med) och ÄNTLIGEN har det gett utdelning. Älskar dig och ditt lilla knyte

2011-03-15 @ 20:14:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0